Elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de leerkracht.
Waarom geven we huiswerk?
Zelfstandig leren werken en plannen.
Deze vaardigheden leren de leerlingen in de klas om dan ook toe te passen bij het maken van huiswerk.
Gaandeweg worden ze vaardiger om een taak alleen aan te kunnen.
We maken in de klas de nodige tijd vrij om kinderen te helpen bij
het “starten” en maken van een taak;
het leren van lessen;
het opstellen van een planning en deze leren te gebruiken .
Brug vormen tussen school en thuis.
We tonen aan de ouders wat de kinderen doen in de klas en op school. Op deze manier nemen ze een stukje school mee naar huis.
Inoefenen & toepassen van de leerstof.
Huiswerk is een extra inoefening en een toepassing van de verworven leerinhoud. Dit maakt kinderen vaardiger in het vastzetten van de leerinhoud.
Tijdsduur en planning
We voorzien een geleidelijke stijging van de tijdsduur. Ons streefdoel per dag i.v.m. de maximale werkduur per dag is
L1: 10 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
Lezen en rekenen automatiseren
L2: 20 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
Lezen en rekenen automatiseren
Sporadisch een les/taak op maandag, dinsdag of donderdag
L3: 30 minuten op maandag, dinsdag en donderdag en weekend
Tijdens het weekend enkel lezen en rekenen automatiseren
L4: 40 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
L5: 50 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
L6: 60 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
Aangezien de planning op vrijdag in de agenda wordt genoteerd, kan er beslist worden door de leerling en/of de ouders om alsnog op woensdag te werken. Het plannen van huiswerk is de bevoegdheid van de ouders/leerlingen.
Er kan een toets/taak worden gepland op/tegen donderdag op voorwaarde dat deze reeds op dinsdagavond kan gemaakt/geleerd worden.
Tijdens de vakantie krijgen de leerlingen geen huiswerk.
Ouders die extra oefeningen wensen voor hun kind kunnen vakantiebundels aankopen, uitgegeven door educatieve uitgeverijen.
Oefenbundels voor tijdens de vakantie kunnen door de leerkracht op Smartschool geplaatst worden. Ouders kunnen deze vrijblijvend afdrukken.
Gebruik agenda
Invullen
L1:
De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week.
Lees-en rekenopdrachten worden dagelijks ingevuld opdat ze ook dagelijks worden ingeoefend om de automatisatie te bevorderen.
L2-6:
De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week. Op deze manier leren kinderen plannen. Dit houdt niet in dat alle materialen reeds op vrijdag worden meegegeven.
L1-4:
Taken en lessen staan ingevuld op de dag waarop iets moet gebeuren.
L5-6:
Taken en lessen staan ingevuld op de dag waartegen het moet gebeuren (deadline), zoals dit ook in de agenda van een volwassene staat.
Ondertekenen
L1-2: ouders handtekenen dagelijks de agenda.
L3-6: ouders handtekenen wekelijks de agenda.
Afkortingen
We gebruiken afkortingen om efficiëntie te bevorderen.
Vooraan in de agenda staat een lijst met de gebruikte afkortingen.
Rol van de ouders
Ouders begeleiden hun kinderen best volgens de ABC methode:
Afspraken maken
Laat je kind eerst even ontspannen.
Vraag vervolgens naar het huiswerk en kijk samen in de schoolagenda.
Bekijk wat de opdrachten precies zijn en maak samen een planning op. Zorg ook voor voldoende pauzes.
Huiswerk maken lukt het best op een rustige plaats zonder afleidingen.
Laat je kind zelfstandigwerken. Op de planning ziet het met welke taak het moet beginnen.
Bemoedigen
Blijf wat in de buurt tijdens de huiswerktijd. Soms kunnen er problemen opduiken en dan heeft je kind hulp nodig.
Zet je kind weer op de goede weg en geef het een complimentje.
Blijf niet de hele tijd naast je kind zitten.
Controleren
Toon interesse in je kind en ga af en toe kijken of het goed bezig is. Lukt het om alle taken te maken?
Pas op dat je het huiswerk niet in zijn/haar plaats maakt. Een kind leert uit fouten. Laat eventueel aan de leerkracht weten wat niet zo goed lukt.
Ouders nemen de rol van de leerkracht niet over en begeleiden niet op inhoudelijk vlak.
Het huiswerk verbeteren behoort niet tot de taak van de ouders.
Differentiatie
We streven naar een gelijkwaardige inspanning van elke leerling.
Taken kunnen onderling verschillen qua hoeveelheid of moeilijkheid.
We differentiëren in de klas en trekken dit door naar het huiswerk. Dit helpt kinderen motivatie, welbevinden en voldoende succeservaringen op te doen.
2021-2022: minstens gedifferentieerd voor Nederlands (taal en spelling)
2022-2023: minstens gedifferentieerd voor Nederlands en wiskunde
2023-2024: differentiatie is de norm
Opgelet! Soms zien taken er niet gedifferentieerd uit, maar zijn ze het wel. Bijvoorbeeld:
Gedurende 10 minuten, geconcentreerd, zoveel mogelijk oefeningen maken.
10 minuten lezen.
Een schijfopdracht
Oefeningen op maat via een online oefenplatform
Een instructiefilmpje vooraf bekijken
Interessante vragen zoeken bij een tekst, een filmpje, een les …
…
De ouders lichten de leerkracht in als hun kind thuis niet over een computer of tablet beschikt.
Feedback
Degelijke feedback is noodzakelijk. Deze kan klassikaal, in kleinere groep of individueel zijn.
De leraar
geeft een duidelijk doel op en komt erop terug
Wat was het doel van de taak?
Ben je in het doel geslaagd?
…
peilt naar de ervaringen
Hoe verliep de taak?
Wat ging goed en wat ging gemakkelijk?
…
peilt naar en wat er geleerd werd
Wat heb je bijgeleerd?
Wat vond je moeilijk?
Wat vond je gemakkelijk?
Vind je het nuttig wat je deed of leerde?
…
peilt naar de werkwijze
Hoe heb je het aangepakt?
Hoe ben je tot de oplossing gekomen?
…
Evaluatie van het huiswerkbeleid
Jaarlijks wordt een effectenmeting uitgevoerd via een bevraging van de leerkrachten, de leerlingen en de ouders.