Een formatievetoets dient om de leerling en de leerkracht inzicht te geven in de voortgang van de leerling en om de verdere ontwikkeling van de leerling bij te sturen.
Enkele voorbeelden van formatie toetsen:
Een sprongtoets van wiskunde
Een thematoets van taal, wereldoriëntatie, godsdienst …
Een toets na een hoofdstuk van Frans
Een tafeltoets
Formatieve toetsen komen op het rapport.
Summatieve toetsen
Een summatievetoets dient om na te gaan of een leerling de leerdoelen in voldoende mate heeft verworven.
We kiezen er in de lagere school voor om de leerlingen voor een summatieve toets niet op voorhand te laten leren, zoals bv. voor de examens in het secundair, omdat we deze beschouwen als een instrument om na te gaan in hoeverre de leerstof geïntegreerd is.
Uitzondering hierop vormt L6. In dit leerjaar zijn de summatieve toetsen aangekondigd en krijgen de leerlingen een leerschema.
Als de laatste sprong/het laatste thema verwerkt zit in de summatieve toets, dan mag voor dit laatste gedeelte wel geleerd worden.
Het punt van een summatieve toets komt op het rapport, net zoals andere toetsen. Het wordt niet als een afzonderlijke rubriek vermeld.
Leerlingen mogen redicodimaatregelen gebruiken tijdens een summatieve toets.
Summatieve toetsen komen op het rapport.
Genormeerde toetsen
Genormeerde toetsen geven ons een beeld van het niveau van de leerling, van de klas en van de school. Deze info is waardevol voor onze interne kwaliteitszorg.
Met uitzondering van het AVI-niveau komen genormeerde toetsen niet op het rapport.
LVS-VCLB (leerlingvolgsysteem – Vrij Centrum Leerlingbegeleiding): spelling en wiskunde
Begin L1
Eind L2
Eind L4
AVI (Analyse van Individualiseringsnormen): technisch lezen
Eind L6: 3 paralleltoetsen van drie verschillende leergebieden.
Elke school moet op het eind van het gewoon lager onderwijs bij elke leerling een gevalideerde toets afnemen voor ten minste drie leergebieden.
Paralleltoetsen gaan na in welke mate de leerlingen bepaalde eindtermen bereiken.
De paralleltoetsen worden niet bij ons op school maar door het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (KU Leuven & Universiteit Antwerpen). Hierdoor bepaalt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat ouders/voogden het recht hebben om hun kind niet te laten deelnemen aan de paralleltoetsen. De toestemming van de ouders/voogden wordt dan ook voorafgaandelijk gevraagd.