Wat is huiswerk?

  • Elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de leerkracht

Waarom geven we huiswerk?

  • Zelfstandig leren werken en plannen.
    • Deze vaardigheden leren de leerlingen in de klas om dan ook toe te passen bij het maken van huiswerk.
    • Gaandeweg worden ze vaardiger om een taak alleen aan te kunnen. 
    • We maken in de klas de nodige tijd vrij om kinderen te helpen bij
      • het “starten” en maken van een taak;
      • het leren van lessen; 
      • het opstellen van een planning en deze leren te gebruiken .
  • Brug vormen tussen school en thuis.
    • We tonen aan de ouders wat de kinderen doen in de klas en op school. Op deze manier nemen ze een stukje school mee naar huis. 
  • Inoefenen & toepassen van de leerstof.
    • Huiswerk is een extra inoefening en een toepassing van de verworven leerinhoud. Dit maakt kinderen vaardiger in het vastzetten van de leerinhoud.

Tijdsduur en planning

  • We voorzien een geleidelijke stijging van de tijdsduur. Ons streefdoel per dag i.v.m. de maximale werkduur per dag is
    • L110 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
      • Lezen en rekenen automatiseren
    • L220 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
      • Lezen en rekenen automatiseren
      • Sporadisch een les/taak op maandag, dinsdag of donderdag
    • L330 minuten op maandag, dinsdag en donderdag en weekend
      • Tijdens het weekend enkel lezen en rekenen automatiseren
    • L440 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
    • L550 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
    • L660 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
  • Aangezien de planning op vrijdag in de agenda wordt genoteerd, kan er beslist worden door de leerling en/of de ouders om alsnog op woensdag te werken. Het plannen van huiswerk is de bevoegdheid van de ouders/leerlingen.
  • Er kan een toets/taak worden gepland op/tegen donderdag op voorwaarde dat deze reeds op dinsdagavond kan gemaakt/geleerd worden.
  • Tijdens de vakantie krijgen de leerlingen geen huiswerk.
    • Ouders die extra oefeningen wensen voor hun kind kunnen vakantiebundels aankopen, uitgegeven door educatieve uitgeverijen.
    • Oefenbundels voor tijdens de vakantie kunnen door de leerkracht op Smartschool geplaatst worden. Ouders kunnen deze vrijblijvend afdrukken.

Gebruik agenda

  • Invullen
    • L1: 
      • De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week. 
      • Lees-en rekenopdrachten worden dagelijks ingevuld opdat ze ook dagelijks worden ingeoefend om de automatisatie te bevorderen.
    • L2-6:
      • De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week. Op deze manier leren kinderen plannen. Dit houdt niet in dat alle materialen reeds op vrijdag worden meegegeven.
    • L1-4:
      • Taken en lessen staan ingevuld op de dag waarop iets moet gebeuren.
    • L5-6:
      • Taken en lessen staan ingevuld op de dag waartegen het moet gebeuren (deadline), zoals dit ook in de agenda van een volwassene staat.
  • Ondertekenen
    • L1-2: ouders handtekenen dagelijks de agenda.
    • L3-6: ouders handtekenen wekelijks de agenda.
  • Afkortingen
    • We gebruiken afkortingen om efficiëntie te bevorderen.
    • Vooraan in de agenda staat een lijst met de gebruikte afkortingen.

Rol van de ouders

  • Ouders begeleiden hun kinderen best volgens de ABC methode:
    • Afspraken maken
      • Laat je kind eerst even ontspannen.
      • Vraag vervolgens naar het huiswerk en kijk samen in de schoolagenda. 
      • Bekijk wat de opdrachten precies zijn en maak samen een planning op. Zorg ook voor voldoende pauzes. 
      • Huiswerk maken lukt het best op een rustige plaats zonder afleidingen. 
      • Laat je kind zelfstandig werken. Op de planning ziet het met welke taak het moet beginnen.
    • Bemoedigen
      • Blijf wat in de buurt tijdens de huiswerktijd. Soms kunnen er problemen opduiken en dan heeft je kind hulp nodig. 
      • Zet je kind weer op de goede weg en geef het een complimentje. 
      • Blijf niet de hele tijd naast je kind zitten.
    • Controleren
      • Toon interesse in je kind en ga af en toe kijken of het goed bezig is. Lukt het om alle taken te maken? 
      • Pas op dat je het huiswerk niet in zijn/haar plaats maakt. Een kind leert uit fouten. Laat eventueel aan de leerkracht weten wat niet zo goed lukt.
  • Ouders nemen de rol van de leerkracht niet over en begeleiden niet op inhoudelijk vlak.
  • Het huiswerk verbeteren behoort niet tot de taak van de ouders.

Differentiatie

  • We streven naar een gelijkwaardige inspanning van elke leerling. 
  • Taken kunnen onderling verschillen qua hoeveelheid of moeilijkheid.
  • We differentiëren in de klas en trekken dit door naar het huiswerk. Dit helpt kinderen motivatie, welbevinden en voldoende succeservaringen op te doen.
    • 2021-2022: minstens gedifferentieerd voor Nederlands (taal en spelling)
    • 2022-2023: minstens gedifferentieerd voor Nederlands en wiskunde
    • 2023-2024: differentiatie is de norm
    • Opgelet! Soms zien taken er niet gedifferentieerd uit, maar zijn ze het wel. Bijvoorbeeld:
      • Gedurende 10 minuten, geconcentreerd, zoveel mogelijk oefeningen maken.
      • 10 minuten lezen.
      • Een schijfopdracht
      • Oefeningen op maat via een online oefenplatform
      • Een instructiefilmpje vooraf bekijken
      • Interessante vragen zoeken bij een tekst, een filmpje, een les …
      • … 
  • De ouders lichten de leerkracht in als hun kind thuis niet over een computer of tablet beschikt.

Feedback

  • Degelijke feedback is noodzakelijk. Deze kan klassikaal, in kleinere groep of individueel zijn.
  • De leraar
    • geeft een duidelijk doel op en komt erop terug
      • Wat was het doel van de taak?
      • Ben je in het doel geslaagd?
    • peilt naar de ervaringen
      • Hoe verliep de taak?
      • Wat ging goed en wat ging gemakkelijk?
    • peilt naar en wat er geleerd werd
      • Wat heb je bijgeleerd? 
      • Wat vond je moeilijk? 
      • Wat vond je gemakkelijk?
      • Vind je het nuttig wat je deed of leerde?
    • peilt naar de werkwijze
      • Hoe heb je het aangepakt? 
      • Hoe ben je tot de oplossing gekomen?

Evaluatie van het huiswerkbeleid

  • Jaarlijks wordt een effectenmeting uitgevoerd via een bevraging van de leerkrachten, de leerlingen en de ouders.